Amanda Knol: het gaat om mensen

Column Amanda Knol: ‘Het gaat om mensen!’

Als ik een website bezoek, dan klik ik altijd als eerste op ‘Over Ons’. Gewoon om te zien wie de ondernemer is. Om er achter te komen waar het bedrijf voor staat, wat voor historie er is en of er leuke foto’s van de medewerkers op de website staan. Hoe is het ook al weer? Een eerste indruk kun je maar één keer maken, toch?

Nieuw machinepark

In een wereld die steeds digitaler wordt, lijken we soms de mens te vergeten. Ik ben zéker niet tegen geavanceerde online configurators en ik snap ook echt wel de efficiency die digitalisering tot stand kan brengen. In onze productie zijn we druk met de voorbereidingen voor een compleet nieuw geautomatiseerd machinepark dat we na de bouwvak daadwerkelijk in gebruik gaan nemen. En daarmee lanceren we ook een nieuw software systeem waar we als organisatie op gaan draaien. Die software maakt het ook mogelijk om in de showrooms de eindklant snel en visueel een beter, maatwerk advies te geven.

Maar… zullen we ook met elkaar afspreken dat we ‘De Mens’ niet zullen vergeten. Iedereen heeft het immers ook altijd over het ‘opbouwen van een persoonlijk netwerk’ en ‘de gunfactor’ maar dat wordt best lastig als het credo wordt: digitalisering, digitalisering en nog eens digitalisering. En, wat is überhaupt nog de waarde van ‘persoonlijk advies’ als het lastig wordt om fysiek in gesprek te komen met een persoon en dat je telefonisch niet bereikbaar bent of alleen interactie hebt met een chatbot, die bovendien je vragen niet begrijpt.

Persoonlijk contact kost weliswaar meer tijd maar dit wil niet zeggen dat het ook meer geld kost. Het kan namelijk zo veel opleveren, bijvoorbeeld een beter gesprek waarbij je als beoogd leverancier vragen kunt stellen waar die klant nooit bij heeft stilgestaan. Mijn credo is daarom: maak zichtbaar wie je bent en vertel met wie je het allemaal samen doet.

Kozijnendreamteam

Zo maken wij bijvoorbeeld bedrijfsvideo’s over ons proces en met onze partners om hen ook voor het voetlicht te brengen. Natuurlijk tonen we ons productieproces en ons eindproduct, maar we laten zéker ook ons belangrijkste kapitaal zien: de mensen! Zo ook de medewerkers in ons kozijnendreamteam die het in de fabriek en montage doen. Overigens snap ik dat veel bedrijven niet staan te springen om hun mensen ‘te tonen’. Immers, in een krappe arbeidsmarkt springen de recruiters er als hyena’s bovenop en voor je het weet worden ze bij je weggekaapt. Maar ja… als dat gebeurt, dan weet je toch – als bedrijf, als ondernemer – dat je zelf blijkbaar iets niet goed doet. Of dat je in ieder geval niet genoeg biedt (en dan heb ik het zeker niet alleen over geld!) om je medewerkers te behouden.

Meer investeren in de mens

In een gastcolumn in Profiel pleit ik er dan ook voor dat we met z’n allen in de kozijnenindustrie meer, gerichter én beter moeten investeren in De Mens. Leuk natuurlijk om je te profileren met dat net aangeschafte machinepark waar je economisch rendement mee scoort, maar kijk er eens anders naar: jouw mensen zijn namelijk de cruciale factor voor de gunfactor jegens jouw bedrijf. En dát is heel wat waard. Bovendien is het een impuls voor de kwaliteit van het product én weet je ook in een krappe arbeidsmarkt makkelijker nieuwe medewerkers aan je te binden.

Het is volgens mij niet zo heel ingewikkeld: zet de mens centraal!

Amanda Knol – Commercieel directeur bij GevelNed/Select Windows

Column Amanda Profiel - De Pen

Deze column De Pen verscheen in aangepaste vorm in Vakblad Profiel 03-2024

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *